fredag 4 januari 2013

Vävinspiration

Hemma igen efter några dagar i Härjedalsfjällen. En resa med fin skidåkning och härligt umgänge, fast jag har saknat vävstolen lite... Håller på med min jeansmatta, har vävt ungefär hälften. Så förfärligt mycket tid det går åt att göra i ordning trasorna. Puh! Tror det är värt besväret, känner mig nöjd med det jag ser i vävstolen.

Huset i Härjedalen ska få lite olika mattor i olika gråa och röda färger. Ingen brådska, det får ta den tid det tar... Jag går och tänker på olika varianter i huvudet... kollar bloggar och hittar inspiration. De dubbelbundna rutiga hos Inspir är fantastiska, Min Hobby gör fina rosengångar och gåsögon, Handvävda tankar väver vackert i diamantkypert, på Hemvävt.net finns fina rosenmattor i underbart vackra färgkompositioner, hos Textila inslag finns modiga och vackra färgkombinationer som inspirerar. Solvnotan kombinerar alla möjliga material på spännande sätt. Ripsmattorna hos Utsikt från vävstugan är fantastiska och Loppberga väver alla möjliga och omöjliga sorters trasmattor som är helt underbara. Strick 17 är förvisso på tyska, men här kan man lära sig ett och annat. Jag har säkert missat någon... kanske finns det fler vävbloggare som jag borde följa?


5 kommentarer:

  1. Jag tror din blå matta blir riktigt fin. Älskar blått. Roligt att du gillar mina ripsmattor. Visst är det fantastiskt med bloggarna och att man kan få mycket inspiration av att titta på andras alster.
    Ha det så gott.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Birgitta har rätt, mattan blir jättesnygg!
    Det var verkligen snällt av dig att du nämna min blogg och dessutom har tillägt den i din bogglista. Jag hoppas att jag kan snart väva igen, just nu är min vävstol otillgänglig eftersom vi renoverar rummet där den står.

    Ha en trevlig helg!
    maliz

    SvaraRadera
  3. Hej på dig på det nya året. Så fin matta du håller på att väva. Visst är blogspot ett bra forum. Man får inspiration och kan ställa frågor om man kört fast i något. Gulligt av dig att nämna mig i din blogg,
    Ha det gott så hörs vi , kramar från lisbeth

    SvaraRadera
  4. Visst är det kul att se på bloggarna vad andra vävare har för sig!Det tar längre tid att hålla på med trasorna än det tar att väva! Men det lönar sig att vara noga med materialet, annars är det risk för att man blir missnöjd med slutreultatet.
    Elisabet

    SvaraRadera
  5. Tack alla för fina tillrop. Det här är så himla kul att väva och jo, jag tror det blir bra, trots allt jobb med trasorna... :-) Fortsättning följer!

    SvaraRadera