måndag 3 juni 2013

Sneak peak


En "sneak peak" av nästa matta. Jag fortsätter med dubbelbindningen. I helt andra färger. Mjuka, sköna slitna lakan i varmare färger. Mysigt att väva med. Det blir ett helt annat formspråk än den svart/blå/grå-rutiga, trots samma varp.

De gröna trasorna kommer från Tora. Det finns massor av rullar med färdigskurna trasor i grönt och brunt... De måste ha varit färdigköpta någonstans ifrån, förmodligen en stor lyx på 70-talet. De flesta gröna rullar har sedan blivit nystan, men jag har dessutom en rejäl hög med bruna rullar. Någon som känner igen rullarna med färdigskurna trasor på snedden? Varifrån kommer de, månntro?


3 kommentarer:

  1. Jättefint med dubbelbindning, och idag ska min damastvävstol ut och en Bergå Savonia in som ska bli men mattvävstol, och i den ska det bli mattor i dubbelbindning och gissar om jag längtar.

    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  2. Så härliga färger du väver med...det blir en glad matta :-) Jag undrar om inte de snedskurna trasorna på rulle är ämnade att göra kantband av, det använde man ju mycket till sömnad på 70-80 talet... en tanke från mig/ Irené

    SvaraRadera
  3. Vilken rikedom med så mycke färdigklippta trasor. Sitter själv med gamla lakan som jag river/klipper allteftersom jag väver. Och just nu tog de slut så jag måste fortsätta klippa när det blir lite bättre väder och kan sitta ute. Snygga matoor blir det du gör. //MalinSj

    SvaraRadera