lördag 8 december 2012

Förskedat och dragit på

En milstolpe har passerats! Dagen ägnades åt att förskeda och även dra på varpen för min jeansmatta. Det var lite nervöst... första gången som jag skulle dra på en väv själv... Kollade alla momenten noga i min kurslitteratur, fick hjälp av B som var mycket tålmodig och inte stressade på mig alls trots att han hade en tid att passa.

Väven är ganska bred, 95 cm i skeden och jag förstod det där med att om den är bredare än en meter så måste man ha två varpflätor.

Och nu sitter den där! Det ska bli en matta till köket i jeanstrasor. Jag tänker kypertväva, tänker att den blir stadig och vackert diagonalmönstrad . Ser framför mig långa vackra fransar i dubbel pärlbindning, eller kanske drejade? Nå, det återstår att se. Tror att det blir fint med den marinblåa varpen.

Tanken är att det här ska vara mitt jullovsprojekt. Fast nu skulle jag mycket hellre solva, skeda och strimla jeans för att komma igång, än att baka pepparkakor. Men, julen ska väl få sitt också...


3 kommentarer:

  1. Hej Irene,

    vilken tur du hadde att få Toras vävstol med så mycket tillbehör, jag gillar de gamla skyttlar.

    Jag hittade hit av en slump, läste allt du skrev hittills och är nu väldigt nyfiken hur det går vidare med dina vävningar.
    Man kan inte tro att du är nybörjare, jättefint din första matta!

    Återkomma gärna!

    Med många hälsningar från Tyskland
    maliz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maliz,
      Tack för feedback. Ja, visst är de vackra, de där gamla skyttlarna. Det känns som en skatt att vårda, vävstolen och alla tillbehör. Ser på din profil att du både stickar och väver. Försökte översätta din blogg med google, men så tokigt det blev :-) Nå, jag bokmärkar den ändå, det ser ut som om du väver spännande ting.
      Hälsar Irene

      Radera
    2. Tack för besöket hos mig och bokmärkningen.
      Det är verkligen en utmaning att förstå det Google översätter men min språkkunskapen är inte bra nog för att skriva mina texter också på svenska, tyvärr.

      mvh
      maliz

      Radera