torsdag 2 maj 2013

Svart är svart...

...så länge inget annat är svartare.

Svart kan vara tusen nyanser, beroende på material och ytan som reflekterar ljuset.

Just nu funderar jag på hur jag bäst får svarta trasor. Jag vill ha dem svarta som mattvarp.

Urtvättade svarta lakan är för grå, liksom svarta jeans (som dessutom är för tjocka). Om jag köper färdigt svart bomullstyg, tex på IKEA, kommer det då att färga av sig i tvätten? Och om man färgar själv, blir det riktigt svart då?

Vilka är era bästa tips för att få riktigt svarta trasor?

4 kommentarer:

  1. Ja det där med "svart" är inte lätt! Men det jag kan säga är att Ikeas svarta bomullstyg som heter Ditte är toppenbra, plus att det är billigt... jag har vävt mycket med det. Har även tvättat mattor där jag använt det som inslag och dom har inte färgat! Jag tvättar tyget i maskin 60g innan jag skär till remsor och det har funkat bra/ Lycka till

    SvaraRadera
  2. Jag brukar färga med batikfärger som bruka göra bommullstyg riktigt svart. Enda nackdelen är att batikfärgen är ganska dyr. Jag ska själv inom de närmaste dagarna färga tyg svart som jag behöver till en matta till vårt nya vackra utedass ute på ön.

    Lycka till

    SvaraRadera
  3. för mig är största problemet med såväl självfärgat som köpt bomullstyg och bomyllsgarn ljushärdigheten. Först ser allt så bra ut men om man har mycket ljusinsläpp tar det inte länge och färgerna bleknar.
    Det är synd men jag tror det får bli så.

    SvaraRadera
  4. SVårt! Vanliga svarta tyger blir ju ofta lite blekare efter ett tag. Hoppas att du får till det!

    SvaraRadera