måndag 13 maj 2013

Snart...


Nu sitter det en väv i vävstolen igen :-) Men det återstår lite uppknytningar här och där, och så lite provvävning förstås.


Och så finns det ett helt gäng bollar i blått, svart och grått... (sån tur att det var långhelg, vackert väder och att jag lyckades hyra ett par tv-filmer online).

Jag tackar för tips kring svarta trasor. Det blev IKEA:s bomullstyg Ditte för 20 kr per meter. Men jag noterade att det fäller en del i tvätten så det får jag ta in i beräkningen också... vilka färger som klarar att bli lite sotiga vid första tvätten...

Jag tror nästan att det här är den allra roligaste fasen... när det börjar bli dags att testa idéerna, se vilka kombinationer som fungerar, se om tekniken blir som jag tänkt... Känns lite pirrigt den här gången, kan jag få till dubbelbindningen som på kursen??

Fortsättning följer :-)

6 kommentarer:

  1. Blått, svart och grått blir säkert en snygg färgkombination i dubbelväven! Hoppas det går bra med Ikeas svarta tyg... jag har fått lära mig att om man tvättar i 60g är risken mindre att det färgar, både när det gäller tyg och mattor/Irené

    SvaraRadera
  2. Nyfiken blir jag också!
    Kram Inger

    SvaraRadera
  3. Hoppas det inte fäller efter tvätt så mycket. Var försiktig med vita ränder. Lycka till //MalinSj

    SvaraRadera
  4. Det ska bli roligt att följa. Jag säjer som Irené- tvätta i 60 gr har jag hört oxå.
    Lycka till.
    hälsningar Monika

    SvaraRadera
  5. Spännande! Det är så roligt att plocka med trasorna och försöka få ihop en helhet. Ska bli intressant att se dina dubbelvävda mattor.

    SvaraRadera
  6. Hej! Jo, jag tvättade tyget i 60 grader och då färgade det rätt så rejält. Men förhoppningsvis så har det ju då släppt den mesta överskottsfärgen. Jag tror ändå jag ska göra en ny tvätt där jag kör lite svarta trasor med lite vitt tyg på 40 grader för att se hur mycket det fortfarande färgar. Men för säkerhets skull blir det mättade färger i mattan.

    Tack för tipsen!

    SvaraRadera