lördag 29 november 2014

Vävcafé


Riksföreningen för Handvävning Uppland-Sörmland hade vävcafé i veckan i 2-stickares trevliga lokal på Södermalm. Temat var att väva med barn och vi prövade på att väva i olika tekniker utan vävstol.


Här är ett litet bokmärke vävd på pappskiva med vinkork som distans.


Och så kan man väva i vävram.


Eller kanske väva en rundväv på en pappskiva. Ett iPhone-fodral kanske?

Vi pratade om hur vi kan få barn och ungdomar intresserade av vävning. Många idéer fanns, en del redan omsatt till handling.

Själv tror jag att antingen så börjar man som riktigt ung där man får med sig hantverket i blodet, ofta med en förälder som gillar att hålla på med händerna och som bjussar frikostigt på en tillåtande miljö. För min egen del hade jag en mamma som sydde, vilket gav mig viljan att pröva. Jag kom sedan igång med en likasinnad kompis där vi sydde kläder till Barbie i samma veva som det inte längre var kul att leka med dockorna. Vi sydde garderober fulla med egna Barbiekläder och därifrån fortsatte jag sy kläder till mig själv.

Eller så tänker vi att vävning ska vara relevant där unga finns idag. Förmodligen handlar det då mer om spännande materialval och användningsområden, snarare än skicklighet i tekniken. Några reflektioner kring detta skrev jag om för ett tag sedan angående min äldsta unges intressen, finns här. Det kanske också är så att vi borde finnas mer där konst utövas av unga: fritids, estetutbildningar osv.

Men framförallt handlar det nog om att visa att vävning inte behöver vara svårt. Och att det kan handla om allehanda andra material än just tyg. Att öppna upp tanken. Ett fint exempel finns i boken Spindelväv, av Vävkompaniet i Borås.

1 kommentar:

  1. Så roligt och bra ni hade det på ert vävcafé. Det är ett viktigt ämne, det här med barnvävning och hur man väcker intresset för vävning.
    Jag hoppas kunna ordna ett vävcafe med det temat till våren också, här med Sydostvävarna.
    Hälsningar Monika (ordf i Sydostväv.)

    SvaraRadera