söndag 26 januari 2014

En Glimåkra till Småland


En god vän till mig försökte utan framgång sälja vävstolen efter sin bortgångna mor, en 150 cm bred Glimåkra. Istället för att hon skickade den till återvinning tog jag hand om den och i helgen har den fått åka 35 mil ner till min syster Yvonne i Småland. Sonens biljardbord åkte ut från hobbyrummet i källaren, till förmån för vävstolen. Det tycker jag är rätt prioritering :-)


Vi fick en kul lördag med hjälp av kompisarna Tina och Marie. Vävstolen gick från plockepinn till nydressad i tuskaft. Min mamma kom dit och kollade vad vi höll på med och var omtänksam nog att fixa middagen åt oss så att vi kunde hålla på med vävstolen.


Jag hoppas och tror att de här kreativa och hantverkande damerna tycker det är kul med vävstolen. Min syster har vävt lite i sin ungdom och jag tror nog det kan bli en och annan matta vävd igen i den här vävstolen.


Det blev en kul lördag. Tack Yvonne, Tina och Marie för härlig energi. Och tack mamma för den goda middagen :-)

8 kommentarer:

  1. Ja, en härlig helg! Tack för att du transporterade hit vävstolen och hjälpte till att få upp den. Nu funderar jag på trasor, färger och slarvdräll. :)

    SvaraRadera
  2. Så härligt det låter att vävstolen får ett nytt liv... nu blir ni två vävande systrar som kan inspirera varandra!

    SvaraRadera
  3. Vad bra det är när man hjälps åt! Och så bra att vävstolen inte blev bränsle.

    SvaraRadera
  4. Vad bra att vävstolen blev räddad och att det finns nu en till i Småland :-))

    SvaraRadera
  5. De verkar ha haft en riktigt härlig helg. Fantastiskt att gå från plockepinn till påbörjad väv så där snabbt!

    SvaraRadera
  6. Vilken trevlig helg du haft tillsammans med storasyster. Det ska bli roligt att få se hennes mattor också. De blir säkert fina.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  7. Det var en solskenshistoria! Vad glad man blir!
    Lycka till.
    Hälsningar Monika.

    SvaraRadera
  8. Då får vi hälsa din syster välkommen in i "vävgänget". Alltid roligt när vi blir fler! Och vilken härlig helg ni ser ut att ha haft, sånt behöver man ibland!
    /Sanna

    SvaraRadera