måndag 11 april 2016

Rapport från spinnkurs


I helgen var jag på spinnkurs. Skickliga Monica Hellberg var lärare och platsen var Wåhlstedts Textilverkstad i Dala-Floda. 


Förutom att miljön var ljuvlig så var det en fantastiskt bra spinnkurs! 


Vi var fem elever, jag var klart minst erfaren av oss alla. Vi fick alla en rejäl duvning i att förstå ullsorters egenskaper och hur mycket det kan skilja även mellan ull inom samma ras. Vi lärde oss beredning, förvaring, kamning, kardning och efterbehandling.


Och hur olika rockar fungerar såklart. Vi spann bouclégarn: 


Vi fick lära oss olika tekniker: att tvinna kedjor, förstå kabelgarner, spinna långdrag (jättekul!) Jag fascinerades av Monicas fantastiskt fina kabelgarner. Vilket proffs!


Vi fick lära oss kamma ull och konstaterade att fåret Hedvig som betar i mina tassemarker i Solna hade väldigt fluffig och fin ull som gick att spinna mycket tunt och fint, men som i slutresutlatet hade en viss strävhet mot överläppen.  

Jag tror vi gick igenom ungefär tusen saker till... mycket har fastnat, en del kan jag plocka upp med hjälp av fint kursmaterial. 


Vi bodde hemma hos Lena som har Yogaskola i närheten och hann med många härliga samtal och glada skratt. 

Jag njöt av en helg med fokus på att lära mig nytt i god samvaro, tack Monica, Eva-Lotta, Karin och Maria för det! Jag har kommit hem full av lust och mod att utveckla min spånad. 

Och jag njöt av den fantastiskt vackra miljön i Dala-Floda. Avslutar med en liten bildkavalkad. 



 




2 kommentarer:

  1. Härliga bilder och en jättemysig sida.
    Kram från Eva-Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva-Lotta! Hoppas spinningen på hemmaplan går bra, så kul att se hur snabbt du blivit superskicklig. Ha det gott!

      Radera