onsdag 4 mars 2015

Stafettpinnen

Jag fick en stafettpinne på Facebook, från mina bloggvänner Marlies och Irené. Den går ut på att visa sin konst under fem dagar och skickar stafettpinnen vidare till en ny person varje dag, som ett virtuellt kedjebrev alltså. Och helt klart har Facebookgruppen Vävspolen varit full av inspirerande vävar ett tag.

Jag tackar för stafettpinnen, det kändes kul att få den. Men i ärlighetens namn tycker jag nog inte att det är så mycket konst jag håller på med, knappt ens konsthantverk, snarare rent och skärt hantverk. Jag har ju bara vävt i knappt tre år och känner inte att jag är på en speciellt avancerad nivå, ännu. Och dessutom var jag på sportlov när jag fick stafettpinnen. Så nu gör jag en egen liten genväg och ändå visar upp fem av mina alster som jag ändå känner mig rätt så nöjd med.

Först ut är den första "riktiga" mattan jag vävde: 3,5 meter kypert i jeanstrasor och blå mattvarp.


Jag tror det är sådär ett 30-tal par jeans i den och jag kommer ihåg hur jag kände mig som en blå smurf av allt jeansdamm. Jag är fortfarande väldigt glad i den. Den vävdes ursprungligen till mitt kök men efter flytten finns den numera i mitt sovrum där jag tassar på den med bara fötter varje morgon.


Nästa alster är också en jeansmatta, "Den grå kusinen". Den är kypertvävd i svarta jeans, vilket gav en skön grå matta. Den pryder numera ett slipat betonggolv och där funkar den bra.


Kanten är gjord av tunna trasor från en rödsvart flanellskjorta. Det blev nästan lite western-stämning över den här mattan.



Mitt tredje alster är löparen i Cottolin. Jag vävde den till min mamma utifrån de färger som finns hemma hos henne. Den är gjord i munkabälte, men känns ändå rätt så modern tycker jag.


Den har också en polare, men jag är inte lika nöjd med den rosa-blå som med den blå-lila.



Nummer fyra är  löparen i rosengång som var ett önskemål till ett kök med stort modernt orange kylskåp. Jag vävde i mattvarp med bomullstränggarn som inslag.


Nummer fem är mina mattor i dubbelbindning. Det finns flera rutiga varianter som jag nog gillar allihop, de känns moderna och är kul att göra. Det är bara att konstatera att jag återkommer till dem... Här, här, här, här och här kan man hitta mer info.







Tack Marlies och Irené för stafettpinnen, det var kul att gå igenom och se vad jag ändå har hunnit med!

3 kommentarer:

  1. Kära Irene, jag visste ju att det är inte så länge sedan att du väver, eftersom jag läser och gillar din blogg sedan den finns. :-))
    Men därför visste jag också att du väver jättefina alster. Jag tror du är mycket stilsäker beträffande form och färg och därför ville jag gärna att du visa oss några av dina vackra vävnader. Jag är mycket glad att du gjorde det nu här på din blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en fin kommentar! Tycker även om din syn på färg och form, fast du är mer modig vad gäller färgval än jag är :)

      Radera
  2. Jag håller med om att "konst" är fel rubrik på stafetten för oss vävare... men mycket fint har ju visats! Jag gillar dina mattor i dubbelbindning, särskilt den sista i blått- grått och svart. F.ö. instämmer jag i vad Maliz säger här ovan!

    SvaraRadera