fredag 27 juni 2014

Motsatstrampad rosengång

Eva bor i Härjedalen i ett fantastiskt hus med utsikt över himmel, fjäll och dal. Det är inrett med stil; Eva är mästerlig på att hitta material lite här och där och återanvända till något fint: En gammal tapet blir en fin tavla, några vackert slitna bräder från en lada får bli fris till eldstaden, bakom diskbänken finns en glasskiva med foton istället för vanligt kakel, skönt slitna golvplankor är återvunna i som golv nytt vackert sovrum, en rostig upphittad plåtskiva blir som ett foto som väcker tankar.

Det är vackert, kreativt och lite extra nyfiket. Orange är en genomgående accentfärg, lite lagom mycket så att man blir glad i sinnet.


Till sitt köksbord ville Eva gärna ha en löpare. Gärna rosengång, i svart och orange. I övrigt fick jag fria händer.


Det blev en rustik löpare i motsatstrampad rosengång, efter inspiration från Anna Östlunds rosengångsbok. Jag vävde i mattvarp i en 30-sked. Inslaget är stränggarn i bomull, i tre olika orange färger och en brun.


Det var första gången jag gav mig på motsatstrampad rosengång och jag tyckte det var fenomenalt kul. Att leka fram bårder och mönster... det vill jag göra mer av!

Eva har meddelat att hon tyckte den var fin och att hon tror den kommer passa bra till de orange gardinerna :-)




11 kommentarer:

  1. Den blev jättefin.
    Jag ska också pröva på rosengång till hösten. En av deltagarna i boken, Yvonne Åkerblom är vävinna till mig. Hon ska ha en genomgång i vävstugan, genom sydostvävarna till hösten, så då ska vi ha en riggad vävstol. Det ser vi fram emot.
    Du gör så fina saker, det är alltid roligt att läsa din blogg.
    Hälsningar Monika

    SvaraRadera
  2. Riktigt fii löpare med glada färger. Förstår om din vävinna tycker om den.
    Kram
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Jättefin löpare, fin i kompositionen och färgerna.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag har satt upp en väv i lös rosengång. Försöker väva med motsatstrampning. Men...mönstret framträder inte tydligt. Botteninslaget (motsatsen) syyns för mycket i mönstret. Ska man väva botten i tuskaft för att mönstret ska framträda?
    Sonia

    SvaraRadera
  5. Hej Sonia, motsatstrampad rosengång är en annan teknik än rosengång på tuskaftsbotten. På motsatstrampad så täcker två färger tillsammans i ett mönster, som ovan. Då trampar man en färg med ena trampande och nästa färg med motsatstrampan, tex 1-3, 2-4. Om man har tuskaftsbotten lägger man rosengångsmönstret ovanpå, dvs varannat inslag är tuskaft och varannat är rosengångsmönstret. Lite svårt att förklara... Kolla Anna Östlunds bok (den kanske finns på biblioteket?) Annars kan det ha att göra med ojämna eller för tjocka trasor. Hoppas du får till det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej har samma problem med att rosengången inte framträder så tydligt i trasmattan. Utan färgen runt mina V sticker in emellan. Fler tips mottages gärna. Tack för alla fina vävbilder. Maria

      Radera
    2. Hej Maria, kul att du gillar mina bilder :)

      De tips jag själv fått är att ha tunnare trasor i tuskaftsinslagen. Och framförallt lägga dem enkla. Frågan dök upp på gruppen Vävspolen på Facebook och där fanns lite idéer. Är du med där? Rekommenderas, där kan man få svar av många skickliga väverskor. Hoppas det ordnar sig!

      Radera