lördag 22 augusti 2015

Vävkurs på Fornby


I början av augusti var jag på vävkurs på Fornby Folkhögskola i Borlänge.

Det var fem intensiva vävdagar på temat "Väv i oväntade och ovanliga material" under ledning av Kicki Sandberg.

Kursen vände sig både till mer och mindre vana vävare så rent tekniskt var det inte så mycket nyheter. Men det var mycket inspirerande dagar i ett härligt gäng och jag tror att Kickis stående kommentar på våra frågor var "du kan ju pröva", vilket nog gav de flesta av oss mod att testa nytt.

Jag hade bunkrat upp med cykelslangar och diverse rep, men kom ganska snart på att jag verkligen inte är speciellt intresserad av något annat än textila material.



Det blev en litet grytunderlägg i mattlin och bastsnören med lite blått glitterinslag, det var väl det längsta från textila material som jag kom. Mattlinet var en fin kvalitet, det gav mersmak. Men bast... nja, jag tror inte det.


Jag hade också med mig ett gäng sidenslipsar i olika blå och röda nyanser, inspirerad av en slipssidensjal i den utställning som Textil Hemslöjd hade för några år sedan.


Det gick rätt fort att klippa trasor av slipsarna


Mina slipsar antog dock inte alls den där mjuka formen av en sjal utan blev lite mer som en löpare. Jag skulle nog haft en glesare sked än den föreslagna 40-rörsskeden med två trådar i rör.


Jag gillade materialet och färgerna, får se om det kan bli något av denna lilla bit.


Samma svarta varp i bomull 16/2 glesade jag ur till ett tråd i rör i en 55-rörssked och knöt om från panama till tuskaft. Tillsammans med en kurskompis åkte jag till den fantastiskt fina garnbutiken Kecathu i Borlänge och botaniserade bland reahyllorna där det fanns lin, silke och ull i olika fina kvaliteter. Det blev  en mjuk och fin sjal i tuskaft. Inte så avancerat kanske, men den gav helt klart mersmak på att väva sjalar i fina material.


Lite andra saker som hanns med var att provväva motsatstrampad rosengång i bomull 8/2 och guldtråd. Jag tror det blir en liten festväska till någon som gillar guld och glitter.



Av moppgarn i Moorman-teknik blev det... en vimpel kanske? Moorman vill jag pröva på mer av, det var kul att väva!


Det var spännade att klippa ner alla vävar och se hur olika vi hade tänkt.


Och jättekul att inspireras av allas våra resultat.

Upplägget på kursen var trevligt och inspirerande. Det här var en bra kurs för att hitta vävinspiration, både för lite mer vana och ovana vävare. Lokalerna var funktionella, även om sovrummen var väldigt enkla. Men vad gör väl det när man har tid att väva från 8 till 22 varje dag och inte ens behöver laga mat själv :) Maten var dessutom vällagad och god, vilket förhöjde upplevelsen av Fornby som en trevlig kursgård.

Ett stort tack till Kicki för fin handledning och till alla mina kurskompisar som gjorde den här kursen till en riktigt fin semestervecka!







1 kommentar:

  1. Så härligt det ser ut! Det är så kul att gå på kurs och prova nya saker och framförallt att se vad alla andra hittar på.

    SvaraRadera