tisdag 25 augusti 2015

Fibonaccisjal i medvind

Fibonaccital är en talföljd där varje tal är summan av de två föregående. Om man börjar med 0 och 1 så blir då talserien 0, 1, 1, 2, 3,5, 8, 13, 21... osv...

Fibonaccital finns i naturen, tydligen använde Fibonacci dem för att beskriva tillväxten för kaniner. Och man kan även se dem i naturliga spiralstrukturer, tex hur kottar och solrosor växer. Det finns även en koppling till gyllene snittet.

När man jobbar med textil kan man använda Fibonacci för att göra en till synes oregelbunden och sporadisk randning. För om man blandar alla talen i en Fibonacciserie huller om buller så blir det ändå harmoni mellan randningarna, ögat uppfattar dem som att de hänger ihop. Visst är det listigt!?


Jag hade lite restgarn i BC Tussah Tweed, ett rent silkesgarn som i ärlighetens namn inte är så himla mysigt att sticka med, det är strävt med en tydlig papperskänsla. 

Men jag behövde en social stickning för sommaren och jag ville bli av med garnet. Och det passade bra med en randning där jag kunde sticka tills garnet tog slut. 


Om man ska sticka en enkel rätstickad sjal så tycker jag nog att den finaste är Clara Falks Medvind (gratismönster på Ravelry på både svenska och engelska, se länk) Jag har stickat den tidigare, en regnbågssjal till min då grönhåriga unge.

Det är lite som med Fibonacci: en enkelhet som skapar harmoni. Man ökar en maska i ena ändan varje varv och minskar en maska i den andra ändan vartannat varv. Resultatet blir en vingeformad sjal som är rätt mysig att svepa om sig. Och den har en i-cordkant i ena ändan och maskas av med icord, vilket gör att den ser aningens mer arbetad ut.


Och så här på sensommaren blev den äntligen klar. Jag kan nog tycka att det nog blir en rätt ok sommarsjal ändå för garnet gör sig bättre i stickat än stickande tillstånd.

Mer projektinfo på Ravelry finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar