fredag 5 februari 2016

Koftan Siri


Koftan Siri är en fin kofta designad av begåvade Clara Linnea. Jag är så förtjust i designen, har länge sneglat på alla Sirikoftor som swishar förbi i mitt Instagramflöde. Nu har jag stickat en egen, knallgrön :) 


Garnet är Jade-grönt Visjögarn från Östergötlands Ullspinneri. Jag åkte förbi Ödeshög i somras och passade på att göra omvägen in till deras lilla spinneri och handlade garn. Det är det mjukaste 2-trådiga ullgarnet jag vet, jag tycker mycket om det. Att det är svensk lammull gör ju inte saken sämre, jag vill gärna ha svenskt närproducerat garn när jag nu ska lägga ner så mycket tid att sticka. 


Jag stickade med stickor 3,5 i storlek M. Stickfastheten stämde inte riktigt så koftan blev lite tightare. Vilket är OK, jag gillar den lite tight. 

Jag stickade den runt och steekade den sedan. På insidan fick det bli ett fint band för att dölja kanten. Så mycket lättare att få en jämn stickning när man bara behöver sticka rätstickning! 


Mer info finns på min Ravelry-sida

Jag är supernöjd med min Siri! En så här grön kofta har jag aldrig haft, det känns som en fin färgklick såhär i det januarigråa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar