onsdag 7 maj 2014

Virserums konsthall

I påskas (tänk, det känns redan längesedan) gjorde jag, min syster, min mamma och min äldsta unge en utflykt till Virserums Konsthall som ligger inom bilavstånd från mina barndoms tassemarker. Där pågår till mitten av september den fina textilutställningen "Bäst i Sverige", med textil slöjd från hela landet. Vid sidan om finns några fantastiska fotoutställningar som visar bredden i vår svenska livsstil.

Det var jättefina utställningar, helt klart värda en omväg. Konsthallen är inte så stor, men man kunde gå omkring länge och inspireras av det fantastiska hantverket och få massor av inspiration. Och så fanns där gofika också. 

Jag njöt av inspirationen från textilutställningen. Här några godbitar: 

Hörnan med yllebroderier, fantastiska verk av bl.a. Eva Berg och Elin Westlund: 


Eva Nilssons spunna tagel och ikatmönstrade varp. Som att vandra i en skog nästan. 









AnnLis Krügers "Kommunstyrelsen": 


Harriet Karlssons vävar i läder och lin:


Susanna Levals reflexväskor i slarvtjäll med tovat ullgarn och cykelslang. Fantastiskt snygga och funktionella, med reflexer och inbyggt lyse. En sån skulle jag gärna vilja ha:


Kuddar, bland annat i filtad ull av Karin Sjögren som bor och är verksam i min barndoms Bruzaholm:

Och så undrar jag till slut. Är det säkert att det inte är en tävling??? ;)






8 kommentarer:

  1. Vad roligt att få se lite från utställningen i Virserum. Hoppas hoppas, men har långt dit nu. Jag har faktiskt jobbat under 2 år i Bruzaholm på den tiden som Bruzaholms Såg fanns.jag har lite kontakt där fortfarande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta, Världen är liten. Jag är uppväxt i Bruzaholm och mina föräldrar är båda från trakterna runt omkring. Pappa jobbade på Domänverket hela sitt liv, så kopplingen till träd finns där också ;) Det sorgliga med Bruzaholm är att samhället numera ger inspiration till böcker som "Finns inte på kartan" (har du läst?)

      Radera
  2. Roligt att se bilder från utställningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar dem. Som sagt... värt en omväg...

      Radera
  3. Vilken fin utställning du har varit på. Hoppas man kan åka förbi i sommar. Fick du lite inspiration till nya vävar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin,
      Den var klart inspirerande. Har nu ett gäng cykelslangar i förrådet och funderar på att göra en dörrmatta... Har du vägarna förbi så tycker jag du ska stanna till.

      Radera
  4. Såg "Bäst i Sverige" igår i samband med vernissagen av "Textilsommar 2014" och tyckte också mycket om utställningarna.
    Så fort det finns lite tid ska jag berätta om den nya utställningen.
    Vad synd att vi inte träffades, vi bor bara ett stenkast från konsthallen och kom till Sverige den 5.maj.
    Ville gärna ha bjudat till en kopp kaffe :-)
    Ha det så bra!
    maliz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Virserum är fint, förstår att du trivs där. Konsthallen var en positiv överraskning, men då har jag fler anledningar till att åka dit igen när jag är i faggorna ;)

      Radera