söndag 13 oktober 2013

Garnskatten


När jag fick Toras vävstol följde det med några flyttlådor fulla med ullgarner. Det var liksom för mycket att ta in just då, så jag packade ner dem och ställde upp dem på vinden. Igår tog jag fram dem och började sortera efter tjocklek. Alltså... jag har så mycket garner... och på bilden finns inte ens stickgarnerna med.


En hel del är växtfärgat, det är krapp, kottar och lavar. Här är de entrådiga ullgarnerna, tror jag måste försöka mig på bunden rosengång så småningom... men de här lägger jag tillbaks på vinden, väl förslutna i plastpåsar, för ett tag framöver.


Det finns också en hel del tvåtrådigt plädgarn. Det är lite olika leverantörer och en del är växtfärgat, jag har mätt och vägt och jag tror de kan fungera ihop. Jag har jobbat lite med de här garnerna i helgen för att se vad jag kan och vill göra med dem. Spola nystan är ett sätt att känna in färger och kvalitet och fundera på vad som kan fungera ihop.


Det här är krappfärgat på ljusgrå ull. Så vackert! Tänkte först att använda de vita, grå och röda nyanserna som varp och det gul-gröna som inslag.


Men efter att ha suttit och räknat på hur mycket som går åt så kan jag konstatera att jag har gulgröna nyanser så det räcker till inslag till två plädar, men inte tillräckligt mycket varpgarn.



De röda nyanserna skulle inte räcka långt alls, så jag tror de får bli stickgarner istället. Så, jag måste nog köpa till lite varpgarn. Går och klurar på om jag ska ha enfärgat vitt, eller lägga in någon grå nyans i varpen också.

Tror det är dags att plocka fram varpan snart igen. Jag har ett par varpflätor med mattvarp färdiga, men är sugen på att ta mig an både det där lingarnet och kanske hinna väva ett par röda löpare till jul. Och så försöka mig på det här med plädar. Mattvarpsflätorna kan få ligga lite... det är kul att pröva lite nytt!


8 kommentarer:

  1. Härligt med garn!!!
    Det värmer flera gånger om!!!
    Du verkar också ta väl hand om det.
    Kram Inger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar jag hann mer än att ha det på vinden...

      Radera
  2. Jättekul med massor med garner. Uppskattar din blogg mycket, kul att få lite vävinspiration :) Jag tycker du ska satsa på plädar. Jätteroligt och fort går det också. Jag väver just nu lite mindre plädar i grått, svart och vitt! Växtfärgat garn blir jättefint i plädar och det är en utmärkt present till någon som man tycker om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Isabella,
      Tack för feedback, så kul att höra. Jo, det blir nog lite plädar. Du får visa dina plädar på din blogg så snart du har något att visa :-)

      Radera
  3. Oj... så mycket fina garner och härliga färger!

    SvaraRadera
  4. Vilken skatt du har! Har nu äntligen kunnat börja väva igen efter min rehabilitering av min tumme. Har börjat med munkabälte i ull som ska bli kuddar, kanske med fårskinn som baksida. Tack för en jättebra blogg och dina fina ideer. / Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette, Bra att tummen börjar bli bättre, det är ju förfärligt att inte kunna väva! Kul att du tycker om att titta in ibland.

      Radera