onsdag 2 oktober 2013

Allt var inte bättre förr


Jag har fått ett exemplar av "Stora boken om handarbete" från 1978. Det är en riktigt bra bok som visar grunderna för det mesta inom vävning, sömnat, stickat och virkat. 

Och framförallt är bildvalet i boken otroligt underhållande! Eller vad sägs om en långkjol i trasor? Vävd i bomullsgarn 16/2 och 1/2 cm bomullstrasor som inslag. 



Eller en långklänning som "bara är sydd i raksöm", av sju stycken snusnäsdukar? 


Om "de små och stora pojkarna" i familjen behöver lite "finkläder" kan man tex sy en kosackskjorta med broderade korsstygn som "passar bra i de flesta sammanhang". 


Eller... nej... jag tror jag börjar med lite "Lappsöm på latmansvis". Undrar just vad mina kollegor skulle säga om jag dök upp i en sån till jobbet i morgon... Hemsytt? Javisst!!! :-)


.
Det intressanta i sammanhanget är att stickmönstren verkar vara det som har stått sig bäst. Boken är riktigt bra kvällsunderhållning, jag ler och känner igen mig. Och jag konstaterar ändå: Allt var inte bättre förr... :-)


7 kommentarer:

  1. Den boken hade jag då det begav sig. Men sedan har den försvunnit i någon utrensning. Kul att bli påmind om den.

    SvaraRadera
  2. Den boken är jag uppväxt med, har för mig att jag sydde ett linne i jeans som jag hittade i boken. Men jag håller med dig att det är få modeller som håller idag, men visst är den kul att titta på.

    Ska bli kul att se vad du blir inspirerad att väva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett halterneck-linne från byxben? Jeanssidorna är underbara! Principerna bakom är ju fortfarande samma och den förklarar tex utmärkt hur man räknar ut längder mellan de olika våderna när man syr en volangkjol. Men i vävningen hittar jag nog mer inspiration från andra ställen...

      Radera
  3. amen vaddårå? Själv hade jag en snusnäsduksklänning på mitt "studentkalas" (inom citat eftersom vi *verkligen* inte "tog studenten", vi som kom från "det nya gymnasiet". (Det var före boken, så jag måste varit en trendsättare?)
    - ack, vilka dagar det var... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kerstin, du var säkert jättefin då det begav sig och alldeles säkert är det så att de inspirerades av din design... Min syster hade en topp sydd av en snusnäsduk och som jag önskade mig en likadan!

      Radera
  4. Jag inte känner boken men vi hade självklart likadana i Tyskland. Jag minns att jag vävde en väst av trasor....

    SvaraRadera