tisdag 4 december 2012

Att använda båda hjärnhalvorna

Här är ytterligare en av de vävar som följde med Toras vävstol, som hon har vävt någon gång för länge sedan. Jag hade velat fråga henne om hennes vävning men den möjligheten finns inte längre.

Jag tror detta har använts som ett draperi. Funderade på om jag skulle sätta saxen i den och göra fler kuddar, men... nej. Tänker att den nog kan användas som ett draperi i den där stugan i Härjedalen.

Rent tekniskt förstår jag hur den är vävd. Munkabälte och tuskaft. Varpen är i cottolin (eller lin?) och inslaget i tvåtrådigt ryagarn. Färgerna är tidstypiska och så hade vi nog inte komponerat idag. Men det är så vackert, välkomponerat och välarbetat.

Tänker att vävning är lika delar logik, noggrannhet, tålamod och design. Att det verkligen handlar om att använda båda hjärnhalvorna. Klarar man inte logiken så blir man nog aldrig en bra väverska. Men slutresultatet handlar ju också om färgkomposition och design. Då räcker inte logiken. Ett fantastiskt vackert exempel på färgkomposition finns på bloggen Textila Inslag. Jag är ännu inte så van att jag skulle kunna sätta ihop dessa färger. Men så vackert det är!

På min vind står två flyttkartonger med ullgarner. Olika nyanser av växtfärgade garner, flera olika kvaliteter. I sinom tid ska jag ta mig an de där flyttkartongerna också...

1 kommentar:

  1. Tack för kommentaren! Det ska bli roligt att följa dina äventyr i vävstolen.

    SvaraRadera