tag:blogger.com,1999:blog-1361184373378577647.post1530422208519283742..comments2024-03-28T09:15:24.273+01:00Comments on Toras Vävstol: Ull uppåt väggarnaIrene Lundellhttp://www.blogger.com/profile/16924643672487344544noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-1361184373378577647.post-51184043797452198162014-09-29T21:17:29.439+02:002014-09-29T21:17:29.439+02:00Den ständiga frågan om konst... vad är vi beredda ...Den ständiga frågan om konst... vad är vi beredda att betala för?<br /><br />Rent företagsekonomiskt är det ju såklart svårt att se avkastning på det rent konstnärliga och samtidigt är nog många av oss överens om att vi behöver konst för att må bra. Jag är beredd att betala en hel del via skattsedeln för det fria konstnärliga, som jag tror är viktigt för att behålla vår kreativitet och uppfinningsrikedom, både som konstnärer och konstkonsumenter. Hur mycket är nog en politisk fråga. <br /><br />Men (och nu kanske jag låter elitistisk), det mesta av vårt hantverk är inte riktigt att betrakta som konst, det är mer som högkvalitativa bruksföremål. Våra handvävda mattor och löpare konkurrerar med IKEAs massproducerade från låglöneländer. <br /><br />Min tanke handlade nog mest om detta: Det är omöjligt att konkurrera med massproducerat och få värderar skillnaden. Vilket gör att handvävt är omöjligt att räkna hem. Hur hittar vi då andra kanaler? <br /><br />Jag blev glad av att höra Barbro Lomakkas resa, att hon hittade oväntade kanaler och därigenom ekonomi. Kan vi lära av det även för annat? Jag tänker att det borde kunna funka, men hur?Irene Lundellhttps://www.blogger.com/profile/16924643672487344544noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1361184373378577647.post-71945747766517928402014-09-29T08:48:04.088+02:002014-09-29T08:48:04.088+02:00Hej!
Jag ser det som att det är skillnad mellan ol...Hej!<br />Jag ser det som att det är skillnad mellan olika textila uttryck i offentlig konst. Det finns den typ av textil utsmyckning som Barbro Lomakka gör och ren bildväv. Hennes och andra som gör samma typ av textil bygger till stor del på att hon kommer fram till en idé som hon sätter i produktion. Det går att få lönsamhet i, med rätt produkt och ett effektivt produktionssätt. <br />Det är svårare att få en lönsamhet med vävning när konstnären/konsthantverkaren själv skall lägga in varje inslag i sin bildväv. Det är inte tidseffektivt. Det gör att timpengen på en bildväv är väldigt låg. <br />Om man skall få lönsamhet eller inte handlar mycket om att hitta rätt produkter som ligger i tiden för vad som är inne just då och att man kan göra stora serier med samma produkt, så att man slipper mycket"tidsslösande" skissande som i slutändan höjer priset på produkten. Utan skissperiodernas tid kan delas på många produkter och där den kostanden blir mindre till varje enskild produkt.<br />Någonstans måste man göra det som man mår bra i själen av, det man tror på, men det är svårt.<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1361184373378577647.post-978771969101336782014-09-26T09:38:52.976+02:002014-09-26T09:38:52.976+02:00Hej Hanna,
Ja, frågan är viktig och har många dime...Hej Hanna,<br />Ja, frågan är viktig och har många dimensioner, såsom hur vi använder offentliga medel. <br /><br />En dimension med Lomakkas föresläsning handlade ju just om att eftersom hon lyckades hitta en funktion för sina mattor så hamnade hon i ett annat område med mer pengar. <br /><br />Hur kan vi göra bildvävnader som är mer än bara till lyst? Det lustfyllda är viktigt, men det är nog först när vi hittar tydliga funktioner med vårt vävda som vi också kan ta betalt. <br /><br />Irene Lundellhttps://www.blogger.com/profile/16924643672487344544noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1361184373378577647.post-91700475788741949032014-09-25T13:29:36.235+02:002014-09-25T13:29:36.235+02:00Det är väldigt intressant med textilier som viktig...Det är väldigt intressant med textilier som viktiga byggdetaljer som det planeras för och som det beräknas för redan i byggstarten. Det är som du säger många av oss som väver kommer aldrig att kunna få en lönsamhet i vårat vävande. Man kan fråga sig om man sysslar med en utdöende konstform-hantverksform. Om man ser en målning för ett visst pris behöver en bildväv i samma storlek och detaljrikedom kosta runt 6 ggr mer. Är det då försvarbart att köpa in bildväv till offentliga byggnader om det bara är till lyst. Vilka konsekvenser får det på verksamheten, sämre lärartäthet... <br />Det man kan fråga sig är hur ser åldersstrukturen ut? Vilka familjeförhållanden har de? Försörjningsskyldigheter? Bostadsort, landet-stad-storstad?<br />Vissa har turen att vara rätt i tiden med de rätta kontakterna och därigenom lyckas. Vi skall vara väldigt glada för dem, för tack vare dem kan vi få se bra konst. <br />Det hela är att man får vara väldigt tacksam för varje dag som man kan få väva och göra det man älskar mest. <br />Tack för intressanta tankar och intressant inlägg./ HannaAnonymousnoreply@blogger.com